بهنام صفوی؛ سلطان آرامش موسیقی ایران
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۹۴۳۱
تهران- ایرنا- بهنام صفوی خواننده جوان موسیقی پاپ است که سال های زیادی در این زمینه فعالیت داشت و در این حوزه آثار ماندگار و دلنشینی را از خود بر جای گذاشت و او از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود، به گونه ای که طرفدارانش وی را سلطان آرامش موسیقی ایران نامیدند.
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، «بهنام صفوی» خواننده موسیقی پاپ که در چندین ماه گذشته درگیر مراحل درمانی عارضه مغزی بود در اصفهان در گذشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بهنام صفوی در 1362 خورشیدی در شهر شیراز چشم به جهان گشود. او دوران کودکی خود را در بندر ماهشهر گذراند و در همان جا به تحصیل پرداخت. پس از اتمام مقطع متوسطه با قبولی در رشته مهندسی عمران به تهران رفت و فصل جدیدی از زندگی خویش را آغاز کرد. بهنام از همان دوران کودکی علاقه خاصی به موسیقی داشت و با یادگیری سازه های کوبه ای و پیانو به دنیای موسیقی قدم گذاشت.
او همزمان با تحصیلات دانشگاهی نخستین آلبومش را با نام «عشق من باش» در 1388 خورشیدی روانه بازار کرد. از آن پس بهنام صفوی با برگزاری کنسرت های داخلی و خارجی طرفداران زیادی را به خود جذب کرد و از محبوبیت بالایی در میان آنان برخوردار شد. صفوی در خصوص کنسرت ها و برگزاری آنها معتقد بود: «به نظر من مخاطبان کنسرت های پاپ به سه دسته عمده تقسیم می شوند، دسته نخست که از طرفداران خواننده هستند و صرفا به خاطر خواننده مورد علاقه خود به کنسرت می آیند و این گروه در بهترین حالت 20 درصد سالن ها را پر می کنند اما گروه دوم افرادی هستند که مخاطبان ثابت کنسرت ها محسوب میشوند و آنچنان برایشان تفاوتی ندارد که خواننده چه کسی است که این گروه هم حدود 30 دردصد مخاطبان را شامل می شوند، اما گروه سوم که معمولا 50 درصد سالن را به خود اختصاص می دهند بر اساس یک «موج» که تحت تاثیر یک یا 2 آهنگ شکل گرفته اند خود را به سالن های کنسرت می رسانند. شاید تا10 سال پیش مردم وقتی نوازنده را روی استیج می دیدند کلی ذوق می کردند اما الان شرایط خیلی فرق کرده است و مردم برای تماشای اتفاقات خاص و جالب به کنسرت ها می آیند.»
بسیاری از اهالی موسیقی بهنام را جزو بهترین خوانندگان پاپ می شناسند. وی همچنین در 1385 خورشیدی قطعه «تمنا» را روانه بازار موسیقی کرد که اقبال با او یار بود و مورد استقبال فراوان قرار گرفت. بهنام در این خصوص می گوید: «دغدغه خواندنم از فعالیت هایی که برای گروه سرود مدارس داشتم شروع شد آن موقع به عنوان تک خوان فعالیت داشتم اما به صورت جدی خواندن را از 1385 خورشیدی با آهنگ تمنا شروع کردم.»
طرفداران او می گویند صدای بهنام صفوی شباهت زیادی به صدای رضا صادقی دارد اما بهنام خود در این باره می گوید: «خیلی ها گفتند صدای من شبیه صدای رضا صادقی است، یکسری حرف های عجیب و غریب، مثل اینکه من و رضا با هم چالش داریم و… که همه این صحبت ها شایعه ای بیش نبود.»
هواداران صفوی برای او نام های هنری مختلفی از جمله پسر مودب موسیقی ایران و سلطان آرامش را برگزیده بودند و بهنام را شخصیتی متین و با آرامش می شناختند. این خواننده الگوی خود را در موسیقی بی کلام «ونجلیز، یانی، ژان میشل ژار» و در موسیقی های باکلام همه سبک هایی که خوب بودند، می دانست. «خسته شدم، غرور، رفیق نیمه راه، بی تو امشب، تبریک، بی قرار و دل خسته، بهونه، دل آشنا، ماه من، من و تو، آرامش، بی نظیر، فهمید، اولین قرار و چندبار عاشق شدی» از جمله آلبوم هایی است که با خوانندگی بهنام صفوی منتشر شد.
بهنام که در زندگی همیشه تمامی سعی خود در جهت دیده شدن می کرد بخت و اقبال با او یار نشد و از 1392 خورشیدی به ضایعه مغزی دچار و چندین بار مجبور شد زیر تیغ جراحی های مختلف قرار بگیرد اما این بیماری مانع نشد تا او از فعالیت خود باز بماند. بهنام پس از عمل خود در 1394 خورشیدی، آلبوم جدیدش را با نام «معجزه» روانه بازار کرد و باز هم کنسرت ها و اجرای بسیاری را در شهرهای مختلف کشور به اجرا درآورد.
بیماری او به نوعی با بهنام عجین شده بود به طوری که در 1396 خورشیدی باز حال این هنرمند نامساعد شد و این بار برای عمل و درمان به آلمان سفر کرد و در آنجا به وسیله پورفسور مجید سمیعی تحت عمل جراحی قرار گرفت. پدر بهنام درباره بیماری بهنام صفوی گفته بود: «بهنام تومور مغزی دارد و به احتمال پزشکان این تومور روی مخچه او اثر گذاشته است.»
این خواننده پس از عمل جراحی و گذراندن دوران نقاهت به ایران بازگشت و دوره های شیمی درمانی و روند ادامه درمان خود را پیگیری کرد. بهنام صفوی درباره بیماری خود گفته بود: «قبل از اینکه بخواهم در خصوص موسیقی حرف برنم، دوست دارم درباره برکاتی که ابتلای من به بیماری که به آن دست وپنجه نرم می کنم برای زندگی شخصی من داشت، نکاتی را عرض کنم. پس از اینکه به این بیماری سخت مبتلا شدم، به خوبی یک موضوعی که تا پیش از این به عنوان یک شعار برایم معنا داشت، رنگ زیبای واقعیت به خود گرفت و آن هم این است که چقدر فرصت زندگی کم است و چرا آن طور که باید با یکدیگر مهربان نیستیم، دوست دارم یکبار با قاطعیت این جمله را به خیلی ها که به عنوان یک شعار مطرح می کنند، بگویم که زندگی ارزش نامهربانی را ندارد.»
** سرانجام بهنام صفوی
بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در 36 سالگی در شهر اصفهان دیده از جهان فرو بست.
پژوهشم**9117**2002**9131
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها درگذشت بهنام صفوي موسيقي پاپ كشور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۹۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قیمت بلیت کنسرتهای تهران به ۹۰۰ هزار تومان رسید!
به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای امسال، سقف قیمت بلیت کنسرتهای پایتخت به مرز ۹۰۰ هزار تومان رسید که این اتفاق، برخلاف آنچه انتظار میرفت، اگرچه در ابتدا، سکتهای موقت را در روند استقبال مخاطب رقم زد اما اکنون نگرانی خاصی از این بابت احساس نمیشود و فرآیند استقبال از اجراهای زنده، بهمانند قبل بازگشته است.
افزایش ۱۰۰ هزار تومانی سقف بلیت کنسرت، تا چه اندازه منطقی و درست است؟طبیعی بود که در ابتدای سال جدید، قیمت سالنها به عنوان بزرگترین هزینه برگزاری یک کنسرت، بهمانند سایر اقلام، با درصدی رشد همراه است. برای سال گذشته، قیمت گرانترین سالن پایتخت، برای ۳ روز پایانی هفته، ۴۲۰ میلیون تومان بوده است. این رقم با هزینههای دیگری چون صدا، الایدی، بیمه مخاطبان، پارکینگ، اتاق تشریفات، سالن پذیرایی و ... هزینهای حدود ۵۰۰ میلیون تومانی را روی دست تهیهکنندگان میگذاشت. حالا به این رقم بیفزائید دستمزد خواننده، گروه نوازنده، صدابردار و ... را که سبب میشد تا حتی اگر ۳۰ صندلی یک کنسرت خالی بماند، آن برنامه، صرفه اقتصادی چندانی برای تهیهکننده موسیقی نداشته باشد.
حالا و با شروع سال جدید، هزینه برخی سالنها، با رشد حدودا ۱۰درصدی مواجه شده است که این مهم سبب میشود تا تنها، هزینه اجاره سالن و متعلقات آن به چیزی درحدود ۵۵۰ میلیون تومان برسد که برای چنین وضعیتی، چارهای جز افزایش قیمت بلیت وجود ندارد. اکنون حتی بیم آن میرود که با شروع دور جدید کنسرتها از پایان ماه صفر (نیمههای شهریورماه) باز هم سالنداران، هزینه اجاره سالن را افزایش دهند.
طی خبری که به گوش خبرنگار ایرنا رسیده، درابتدا، تهیهکنندگان رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را بهعنوان سقف قیمت بلیت کنسرت برای سال جدید پیشنهاد میدهند اما این رقم به ۹۰۰ هزار تومان تعدیل یافت و درمقابل، کف قیمت بلیت که برای سال گذشته، رقم ۳۴۰ هزار تومان بود، به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین هماکنون کنسرتهای پایتخت، بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
چه کنیم که کنسرت از حالت یک کالای لوکس خارج شود؟کنسرت سالهاست که با این اعداد و ارقام، به یک کالای لوکس تبدیل شده که برخی اقشار جامعه، استطاعت بهرهمندی از آن را ندارند. استقبال بسیارخوب مخاطبان از کنسرتهای جشنواره فجر سال گذشته که قیمت بلیتهایش از ۹۵ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر بود، نشان داد که درصورت کاهش مبلغ بلیت، سایر اقشار نیز از این اتفاق، استقبال خواهند کرد بنابراین اگر قرار باشد در شرایط عادی نیز استقبال خوبی از کنسرتها صورت بگیرد، در وهله نخست باید هزینه سالنها پائین بیاید.
تهیهکنندگان رقم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را بهعنوان سقف قیمت بلیت کنسرت پیشنهاد میدهند اما این رقم به ۹۰۰ هزار تومان تعدیل یافت و کف قیمت بلیت نیز به ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد
در این مقوله، توجه به چند نکته بسیار ضروری است: این سالنها، طی سانسهای صبح خود، میزبان برنامههای مختلفی هستند که درآمدزایی بسیارخوبی از این محل کسب میکنند و بنابراین دلیلی ندارد که برای سانسهای شبانه که طبیعتا باید خالی باشند و برنامهای در شب برگزار نمیشود، چنین ارقامی را از کنسرتگذاران دریافت کنند.
ثانیا اگر هم بخواهیم به استانداردهای جهانی این حوزه توجه کنیم باید بگوئیم که اولا، هیچیک از این سالنها، اختصاصا برای برگزاری کنسرت ساخته نشدهاند و عموما سالنهای همایش هستند که بعضا پخش فیلم نیز میکنند بنابراین نباید هزینه سالنهای تخصصی کنسرت را دریافت کنند. همچنین این سالنها، هزینههایی چون پارکنیگ، بیمه انفرادی و ... را به کنسرتگذار تحمیل میکنند که سبب میشود تا هزینه نهایی کنسرت بالا برود.
حتی برخی از این سالنها، فاکتورهای عجیبی برای کنسرتگذارها میپیچند. مثلا بکاستیج در تمام جهان، به همراه سالن در اختیار گروه قرار میگیرد اما برخی سالنهای پایتخت، بابت این امکان و جدای از هزینه سالن برگزاری، هزینههای سنگینی دریافت میکنند که سبب میشود تا افزایش مبلغ بلیت به تنها راهکار کنسرتگذار برای صرفه اقتصادی تبدیل شود.
باید فرهنگ کنسرتگذاری را تغییر دهیمدر این شرایط، سالندار، تنها به دریافت هزینه سالن خود میاندیشد و برایش مهم نیست که قیمت تمامشده بلیت چقدر میشود. بنابراین نخستین گامی که باید در مسیر اصلاح قیمت بلیت برداشته شود، ترمیم هزینه سالن و واقعی کردن قیمت اجاره سالن است. وگرنه فعالان حوزه موسیقی که شامل گروه صدابرداری، نوازندگان، خواننده و ... میشود، با درک مصائب این حوزه، دستمزدهایی غیرواقعی طلب نمیکنند. سنگ بزرگ پیش پای کنسرتگذاران، هزینه سالن است که امیدواریم تا انتهای امسال، مشمول جراحی اقتصادی شود چرا که قطعا بهای بلیت برای سال آینده، میلیونی خواهد شد که برازنده برآیند فرهنگی کشور و سرانه نشاط اجتماعی آن نخواهد بود.
ضمن اینکه با احداث آسمانه هنر ایران، این مشکل تاحدودی مرتفع خواهد شد اما ضروری است تا زمان بهرهبرداری از این سازه ایرانی - اسلامی، نسبت به این جولان قیمت سالنهای کنسرت، یک واکنش درست صورت بگیرد تا هزینه این نرخگذاریهای سلیقهای، از جیب مردم پرداخت نشود.